Més informació [ Detall d'activitat

 
REC2000650   Moodle i Competència digital docent (nivell inicial)
2020-2021   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2021 - 15/7/2021 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació d'Ensenyants d'Informàtica de Catalunya
  
  
  
Inscripció   01/09/2020 - 01/07/2021
  
Descripció i   Metodologia:   Organització: El curs s'organitza en 7 blocs temàtics i consta de 30 tasques molt senzilles per comprendre els continguts. Es proposa la participació activa als fòrums de preguntes i dubtes. Al principi, es treballa com a participant dins el curs de Moodle inicial de l’AEIC on es trameten les tasques i s’avaluen els continguts amb retroaccions. A partir del tercer bloc temàtic els participants poden muntar a més el seu propi curs com a professors-editors dins l’espai de pràctiques. El seguiment d’aquest i de les tasques i és el que conforma la certificació del curs.
El curs de Moodle serveix per a acreditar els perfils professionals:
http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees-actuacio/professors/acreditacions/perfils-professionals/
En concret, el de competència digital docent i el de metodologies amb enfocament globalitzat
Es forma el propi Entorn Personal d'Aprenentatge d’aula (EPA) del docent, en TIC i TAC a un nivell bàsic d'iniciació.
S’ensenya a dissenyar l'aula virtual com a complementària a la presencial.
S’ensenya a crear i a inserir-hi Unitats Didàctiques (UD) de continguts curriculars propis de l'àrea de cada participant.
Es simula la implementació d'una interfície Moodle a l'espai de pràctiques del servidor de l'AEIC.
S'ofereixen pautes per a la creació d'un curs real dins el Moodle de Centre de cada docent.
  
Objectius   GENERALS:
1) Avançar de manera senzilla: de no saber res de Moodle i de programari lliure, a construir-hi la primera U.D.
2) Introduir a la comprensió de la interfície d'usuari Moodle i les seves possibilitats educatives
3) Identificar el centre d'interessos i identitat digital de cada usuari en el marc de les competències bàsiques digitals.
4) Iniciar-se en l'aprenentatge col·laboratiu a la xarxa i veure'n la utilitat i usos.
5) Progressar de pràctiques reals a l'aula cap a l'entorn de treball Moodle configurant l’Entorn Personal d’Aprenentatge.
6) Utilitzar els recursos i activitats bàsiques a Moodle dins la tasca docent.
ESPECÍFICS:
1) Ensenyar a descarregar i usar el programari (lliure) i normalitzar-ne el seu ús.
2) Entendre i assumir els rols dels permisos a Moodle per a professor i alumne.
3) Dissenyar i crear cursos i gestionar-ne la dinàmica actualitzant-ne el contingut.
4) Acostumar a avaluar amb Moodle i fer retroacció contínua amb els alumnes.
  
Continguts   AL MOODLE DE L'AEIC FENT D'ALUMNE
Tema 1: Introducció, explicació de la interfície i normes d'ús de l'eina, descàrrega de programes indispensables, edició de perfil i ús de fòrums i tasques. CONCRECIÓ: anar a administració i participants i explicar els mòduls bàsics de la interfície. Temporalització: 3 hores
Tema 2: Ús bàsic de Mozilla Firefox, Gimp i Libre Office, pdf. Ensenyar a trametre tasques i respondre fòrums. Conèixer eines col·laboratives: la wiki, el diari i el xat. CONCRECIÓ: explicar amb documents i vídeos com es configuren les activitats i els recursos. Temporalització: 5 hores
A L'ESPAI DE PRÀCTIQUES DE L'AEIC FENT DE PROFESSOR
Tema 3: Activar l'edició del curs: penjar fitxers, gestionar paràmetres del curs, organitzar continguts (recursos i activitats) i fer U.D.s. CONCRECIÓ: explicació pas a pas (documents i vídeos) dins l’espai del curs de com penjar, gestionar, organitzar i fer U.D.s. Temporalització: 5 hores
Tema 4: Entendre, gestionar rols d'usuaris (altes, diversitat, practicar canvis de rol) CONCRECIÓ: explicar que són els rols i tipus d’usuari que es poden inscriure al mòdul d’Administració. Temporalització: 3 hores.
Tema 5: Conèixer, utilitzar, optimitzar recursos Web multimèdia. CONCRECIÓ: distingir, relacionar característiques de recursos web i explicarles adaptades al curs Moodle que l’usuari munti dins l’espai de pràctiques. Temporalització: 4 hores
Tema 6: Crear escales de qualificació, avaluar i fer retroacció amb els alumnes. CONCRECIÓ: ensenyar amb documents i vídeos el procés de com qualificar i com fer retroacció. Temporalització: 3 hores
Tema 7: Organitzar la presentació de recursos i activitats reals pròpies a l'espai de pràctiques del curs tot simulant un curs real al Moodle del Centre. CONCRECIÓ: ensenyar a distribuir els continguts en un espai fictici de pràctiques que reproduirà el que l’estudiant farà realment en el seu Moodle de Centre. Temporalització: 7 hores
La metodologia és senzilla i pràctica: es van fent lliuraments de tasques concretes. Hi ha material formatiu en PDF amb exemples, vídeos i tutorials de com realitzar la pràctica requerida. La participació als fòrums de preguntes i dubtes és una part indispensable del curs: facilita els aclariments en temes específics i la col·laboració i retroacció entre tots els participants. L’aprofitament es mesura amb el necessari seguiment de tasques, fòrums i la pràctica que cada alumne ha de fer dins l'espai Moodle de l'AEIC que se li crearà per fer-hi de professor. El curs consta d'unes 30 tasques molt breus i senzilles: les 10 primeres dins l'espai del curs, les 20 finals dins un espai simulat de pràctiques on l'aprenent fa de professor: 2/3 parts del curs consisteixen en construir-se un Curs dins aquest espai.

Per tal de resoldre els dubtes que li van sortint a l’alumnat, aquest disposarà dels:

1. fòrums creats per tal efecte i la
2. disponibilitat d’efectuar connexions remotes amb el tutor, via Meet
  
Observacions   Preu:60€, socis 45€
  
Formador/a   Joan Canet
  
  
Persones  destinatàries   Professorat de primària, ESO, batxillerat i formació professional, i gestió de la diversitat internivells. Nivell d'iniciació.
  
E-mail   secretariaAEIC@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 02/06/2021 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).